Tuesday, July 18, 2017

SET RESDUNG shaklee....kenali apa itu sinus dan resdung.


Kenali apa itu sinus dan resdung.

Apa itu sinus?
Sinus adalah rongga berisi udara pada tengkorak yang dilapisi oleh membran. Membran ini mengeluarkan sedikit cairan untuk memerangkap kotoran dan memberi kelembapan pada rongga hidung.
Radang sinus?
Radang sinus adalah keadaan dimana terjadinya jangkitan atau radang pada lapisan membrane pada rongga sinus. Radang sinus sering terjadi pada semua orang termasuk kanak-kanak. Ia terbahagi kepada 2 bahagian:
  • Radang sinus akut
  • Radang sinus kronik


Sinus mengikut definisi ialah satu rongga atau ruang seperti sinus vena atau sinus hidung. Sinus hidung (paranasal sinus) pula diterjemahkan kepada rongga udara yang diselaputi mukosa di dalam tulang tengkorak dan  mempunyai hubungan dengan rongga hidung, termasuk sinus ethmoid, frontal, maksilari dan sphenoid. Dengan ini, adalah tidak tepat sekiranya seseorang itu berkata “Saya menghidapi sinus” kerana mereka hanya merujuk kepada struktur normal anatomi yang ada pada setiap orang! Seperti dinyatakan- kebanyakan doktor akan menjawab di dalam hati “Ya, semua orang mempunyai sinus” kerana kesemua orang yang normal akan mempunyai sinus di hidung mereka.

‘Resdung’ pula adalah istilah Melayu yang biasa digunakan, dijelaskan oleh Kamus Dewan sebagai penyakit hidung yang disebabkan oleh radang pada selaput sinus. Ini tidak salah dari segi terjemahan, tetapi dari istilah perubatan, ianya kurang spesifik. Kebanyakan penyakit hidung akan dirangkumi oleh istilah tersebut.

sumber: http://www.mmgazette.com/sinus-atau-resdung-dr-ahmad-nordin/


Macam mana nak tau kita ada sinus atau resdung?

Penyakit ini biasanya disahkan melalui pemeriksaan klinikal, tanpa perlu menjalani ujian darah, sinar X atau imbasan. Doktor ENT akan menjalankan pemeriksaan endoskopi untuk memastikan tiada ketumbuhan di dalam hidung. Boleh lihat video di bawah.


Saya pernah menjalani pemeriksaan endoskopi di DEMC, Shah Alam kerana masalah ini dan ditambah pula hidung saya sentiasa berdarah setiap kali mengandung. Alhamdulillah tiada ketumbuhan dikesan. Doktor merumuskan saya memang ada masalah sinus sehingga tulang rawan di dalam hidung itu agak bengkok. Tapi ianya tidak membahayakan, dan masalah hidung berdarah tu berpunca dari alahan mengandung. 

"Kenapa hidung saya selalu berdarah doktor?". 
Jawabnya "semasa mengandung, jantung akan mengepam darah dua kali ganda dan ada sesetengah orang seperti puan ini akan mengalami hidung berdarah. Tak perlu risau kerana ianya hanya untuk sementara waktu sahaja".

Nak dapatkan khidmat nasihat doktor pakar ENT yang terbaik, saya cadangkan berjumpa dengan Dr. Abd Razak Rahman Hamzah iaitu ENT, Head & Neck Surgeon, DEMC, Shah Alam, Selangor. Sangat baik, ramah dan mesra dengan pesakit. Boleh bertanya keraguan anda tentang masalah yang berkaitan ENT.



Ok. Sekarang saya nak cerita tentang suplemen yang boleh diambil untuk masalah sinus/resdung/alergi iaitu Vivix, Alfalfa, Nutriferon & Vita C Plus serta krim serbaguna yang boleh kita sapu apabila kegatalan tu mula menjelma iaitu herbal blend.😃


Jom kita baca bagaimana suplemen ini bertindak dalam mengawal masalah sinus/resdung/alergi:

VIVIX bertindak dengan 4 cara iaitu: 
👉Cell Defence : mempertahankan sel yang mudah rosak dan berpenyakit.
👉Cell Energy : memberi tenaga kepada sel yang lemah
👉Cell Repair : membaiki sel yang telah rosak
👉Cell Performance : meningkatkan prestasi sel.



ALFAFA COMPLEX
- Kaya dengan profil untuk membantu mengurangkan keradangan akibat resdung, alergi, dan eczema
- Melawan alahan seperti hidung/kulit sensitif & gatal2 akibat resdung
- Tapi pesakit SLE tak digalak untuk mengambil suplemen Alfalfa


 VITA C PLUS
- Agen antihistamin yang boleh mengurangkan resdung / alahan
- Tinggi antioksidan untuk meningkatkan antibodi & daya tahan badan melawan penyakit
- Mempercepatkan proses penyembuhan tisu tubuh
- Membantu meredakan bersin & selsema yang sering mengganggu pesakit resdung

Nutriferon
- meningkatkan imuniti badan melawan penyakit.

Herbal Blend 
- krim ohsem yang terlajak laku keras ni sentiasa habis di pasaran. Apa gunanya? Banyak tau. Salah satunya adalah boleh sapu kat muka yang gatai2 tu haa. kalau luka kat dlm hidung tu bole je sapu. Pedih sedikit & kejap je pastu in sha allah luka tu kering. Secara tak langsung jerawat pun boleh kecut.

Selain itu, boleh juga add on B-Complex & Omega
💐 B-Complex mempunyai kandungan B6 yang berperanan untuk memelihara selaput lendir agar kekal sihat dan membantu penghasilan antibodi badan.

💐 Omega Guard pula bertindak sebagai anti-radang akibat resdung. Sesuai diambil oleh mereka yang sensitif terhadap persekitaran seperti pesakit athma.

Mari kita lihat feedback customer yang menggunakan produk shaklee untuk mengawal masalah resdung mereka.



















#SetResdungShaklee_fatinhamzah
#pengedarshakleemeruklang_0175438337
#pengedarshakleemeruklang_0125244773
#polluxbiz

No comments:

Post a Comment