Tuesday, October 10, 2017

PEMAKANAN SEIMBANG


Makanan seimbang amat diperlukan oleh tubuh badan kita. Semakin meningkat usia, sel badan kita akan merosot, rosak dan mati. 
Tetapi terdapat juga sel akan merosot lebih awal dari waktunya. Ini disebabkan oleh gaya hidup, gaya pemakanan, faktor persekitaran dan terdedah kepada radiasi.
Elakkan memakan makanan yang terlalu manis, berlemak, berminyak, mengandungi pewarna dan pemanis tiruan yang tinggi serta minuman berkarbonat.

Sumber makanan berprotein

Ambillah gizi yang seimbang. Lebihkan protein dan kurangkan karbohidrat. Ini kerana protein penting untuk pertumbuhan sel dan tisu yang sihat. Manakala karbohidrat yang berlebihan akan meningkatkan kadar gula dalam badan. Gula jika tidak ditukarkan kepada tenaga akan menjadi bertambah tepu di dalam badan, seterusnya boleh menyebabkan obesiti, diabetes dan masalah jantung.


Vitamin dan mineral juga penting untuk melindungi kuku dari mudah patah.

Sumber makanan yang membekalkan pelbagai jenis vitamin.


Vitamin dan sumber mineral boleh diperolehi dari pelbagai sumber makanan. Namun adakah kita yakin badan kita dapat menyerap 100 peratus zat tersebut ke dalam badan? Adakah makanan tersebut segar dan berkhasiat? Jika tercemar, bagai mana pula? Banyak faktor yang menghilangkan zat makanan tanpa kita sedari.

Penggunaan baja bukan organik dan racun mencegah serangga, proses mengutip dan membasuh sayur, perjalanan dari ladang sayur ke gudang, terlebih masak dan sebagainya memungkinkan zat dari sayuran telah rosak.

Ikan pula terdedah kepada merkuri, tumpahan minyak dan laut yang kotor lagi tercemar. Melainkan ikan itu didapati dari sumber laut dalam yang kurang tercemar.

Telur ayam mahupun ayam daging pula sekarang ni selalunya telah dicucuk untuk mempercepatkan tumbesaran. Pernah tak anda membeli ayam daging, ayam kampung atau ayam organik? Pasti dapat bezakannya kan. Terutama dari segi keanjalan dan ketahanan daging ayam. Dan pastinya juga zat dari ayam tersebut adalah berbeza.

Kalau diikutkan piramid makanan, jumlah makanan seimbang yang perlu diambil itu adalah pelbagai. Mampukah nak makan kesemuanya?

Sebab itu pengambilan vitamin atau suplemen adalah penting. Bukan beerti apabila kita ambil suplemen, kita langsung tak makan. Salah tu. Suplemen adalah untuk mengisi zat yang kurang atau istilahnya "top up". Contohnya, apabila bacaan hb dan tekanan darah adalah rendah, doktor akan bagi kita vitamin B untuk tambah selera makan. Jika anemia, doktor akan bagi cadangan ambil vitamin iron tablet, obimin ataupun iberet.



Vitamin untuk ibu hamil
























Sebelah atas, klinik kesihatan yang bagi. Ada 3 jenis semuanya iaitu:
1. iron tablets 200mg
2. B-Complex
3. Obimin

Yang bawah pulak dari Shaklee:
1. Vitalea
2. B-Complex
3. Vit. C Plus
4. Ostematrix (untuk kalsium sebab tengah peknen memang susu tak boleh nak masuk 😑)

Mana satu pilihan anda sama ada vitamin sintetik atau semulajadi? Walaupun dari brand yang berlainan tapi kedua-duanya mempunyai fungsi yang hampir sama.

Tepuk dada tanya selera 😃.
Vitamin memang diperlukan untuk top up nutrisi yang kurang pada ibu hamil dan untuk perkembangan bayi dalam kandungan supaya lebih sihat.

Jadi, jangan ada yang claim makan vitamin rosak buah pinggang ye. Sebab doktor pun bagi vitamin tau. Kita makan ikut dos yang disyorkan. Doktor syorkan saya amik double dos bagi obimin & b-complex untuk maintain hb.

Ayuh jaga kesihatan 😃😃😃
Fatin Hamzah 0175438337
#JomSihat
#PrenatalSet_fatinhamzah
#PengedarShakleeMeruKlang



No comments:

Post a Comment