Tuesday, February 27, 2018

SUPLEMEN DAN GAYA HIDUP SIHAT

SUPLEMEN DAN GAYA HIDUP SIHAT
Perlu ke suplemen ni? 
Kenapa kita perlukan suplemen? 
Selamat tak suplemen ni?
Tak rosak buah pinggang ke makan suplemen ni?
Itu pastinya persoalan yang selalu bermain di minda kita?

Dulu saya pun tak kisah sangat tentang suplemen. Alah tak berapa penting pun. Makan je la secara semulajadi kan. Itu dulu. Belum celik vitamin lagi namanya kan.

Saya mula mengamalkan suplemen vitamin semenjak di IPTA atas saranan doktor. Sebab utama adalah kerana saya selalu jatuh sakit. Demam, selesema, batuk, tonsil, gastrik dan mudah pitam. Itu semua sebab gaya pemakanan saya yang tidak seimbang. Makan ikut dan jer dan apa yang ada. Almaklumlah nak jimat jadi kena ikat perut.

Masa belajar dulu saya selalu membeli suplemen vitamin di guardian dan watson. Mudah dan cepat. Masa tu tak kisahlah apa jenis vitamin pun janji dapat meningkatkan selera makan dan memberikan tenaga. Takde sebarang ilmu pun tentang suplemen. Hentam keromo aje.

Tapi sekarang setelah ada ilmu tentang vitamin, saya mencari suplemen yang semulajadi, selamat, bekesan dan mesra alam. 

Terdapat pelbagai jenama suplemen di pasaran. Kita kena bijak memilih.

Apakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan suplemen?


Maksud-suplemen-menurut-Kamus-Bahasa-Melayu
Maksud suplemen menurut Kamus Bahasa Melayu

Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, Suplemen bermaksud sesuatu yang ditambah kemudian, tambahan, pelengkap.

Makna-suplemen-menurut-kamus-cambridge
Makna Suplemen Menurut Kamus Cambridge

Menurut Kamus Cambridge, "Supplement is something that is added to something else in order to improve it or complete it: something extra:"

Kalau dengan bahasa mudah, supelemen adalah makanan tambahan. Iaitu makanan tambahan untuk melengkapkan nutrisi yang kurang dalam badan.

Piaramid-makanan-malaysia
Piramid Makanan Malaysia: Makanan seimbang


Siapa yang perlukan suplemen?

Ibu hamil, warga tua, kanak-kanak dan mereka yang memerlukan seperti pesakit osteoporosis yang memerlukan vitamin kalsium. Sebelum mengambil suplemen vitamin pastikan:

1) anda telah mendapatkan nasihat doktor. Doktor perlu mengetahui kandungan bahan suplemen dan mencadangkan dos yang sesuai.
2) suplemen tersebut diluluskan oleh KKM dan mendapat status HALAL
3) suplemen yang dihasilkan mestilah dari bahan organik. 


Contoh Suplemen yang sinonim dengan kanak-kanak

1. Scotts
2. Appeton
3. Champs
4. Calips

Apa pula pendapat yang lain tentang makanan tambahan?





Di antara sebab mengapa sesorang itu kekurangan nutrisi adalah:
1. Memilih makanan.
2. Terdedah kepada  radikal bebas.
3. Sumber makanan semulajadi yang terdedah dengan penggunaan baja kimia dan racun serangga.
4. Zat hilang ketika penyediaan makanan iaitu terlebih masak.

Kalau diikutkan masyarakat kita masih kurang pendedahan tentang kepentingan suplemen vitamin. Ada juga yang beranggapan suplemen vitamin adalah ubat yang boleh menyembuhkan. Pada hakikatnya, suplemen vitamin adalah pelengkap kepada nutrisi yang kurang dalam badan. Ia menyokong kesihatan kita.

Amalan gaya hidup dan pemakanan kita sebenarnya memainkan peranan yang besar dalam mempengaruhi tahap kesihatan kita. 

Bersenam-gaya-hidup-sihat
Bersenam juga adalah di antara aktiviti yang sihat
Pengambilan suplemen vitamin dengan dos yang betul membantu kita untuk hidup lebih sihat.

SAYANGI DIRI KITA.

FATIN HAMZAH
PENGEDAR SHAKLEE 
MERU, KAPAR, SETIA ALAM, SETIA TAIPAN & GOPENG.

"Ummi suka sihat yang tulis"


6 comments:

  1. Suplemen vitamin menyokong kesihatan

    ReplyDelete
  2. kebersihan dan kesihatan kita kena jaga baik2, amal supmnt tk sokong kesihatan kita

    ReplyDelete
  3. suplemen ni hanya sebagai penambah bagi mereka yg memilih untuk mengambil suplemen. selain amalkan suplemen..diet yg sihat disertai senaman yg kerap juga sangat perlu.

    ReplyDelete
  4. Eva pilih vitamin Shaklee untuk membantu tingkatkn kesihatan

    ReplyDelete
  5. Shaklee membawa kesihatan ke lebih optimum!

    ReplyDelete